Lentokuva Ilmakuvauspalvelut

Ilmakuvauspalvelut

Ilmakuvaus ja palvelut


Ilmakuva maksaa vähemmän kuin uskoitkaan. Ole hintatietoinen ja vertaa hintoja!
Olemme voittaneet viime vuosina noin 90 prosenttisesti tarjoutetut ilmakuvaukset.

tai lähetä sähköpostia: toimisto /ät/ lentokuva.fi tai etunimi.sukunimi /ät/ lentokuva.fi

Ilmakuvalla on lähes rajattomasti käyttömahdollisuuksia!
Ilmakuvaukset voidaan jakaa viistokuvaukseen, pystykuvaukseen ja videokuvaukseen. Meiltä saat myös tarvittavat lisäpalvelut ja näyttävät ilmakuvakirjat.

Katso tästä videoesittely palveluistamme.

Ilmakuva on oikea ratkaisu, kun halutaan kuvia:

teollisuudelle
liikelaitoksille
yrityksille – rakennusliikkeille
kunnille – maakuntaliitoilleHelsinki
valtionhallinnolle – ympäristökeskuksille
Tiehallinnolle, Ratahallintokeskukselle
yksityishenkilöille
julkaisuihin
esitteisiin
messuosastoihin
PowerPoint-esitykseen
dataprojektoriesitykseen
suunnittelun ja kaavoituksen avuksi
tutkimuksen perustaksi
julkisiin ja edustustiloihin
kotiin ja mökille

Ilmassa
Ilmakuvaustoiminta tapahtuu meistä useimmille oudossa elementissä. Lentokuva Vallas Oy:ssä tämä on huomioitu siten, että kaikilla kuvaajilla on lentäjän tausta, tai muuten runsas ilmakokemus. Kokenut ilmakuvaaja kykenee keskittymään liikehtivässä koneessa itse kuvaustoimintaan. Kokeneiden kuvaajien on helpompi arvioida ilma-aluksen (leko/heko) liikeratoja ja ohjata puheella koneen ohjaajaa lentämään juuri halutulla tavalla ja haluttuun pisteeseen avaruudessa, josta optimaalinen kuva otetaan. Tätä voidaan toki kompensoida sillä, että kuvauksia lennetään helikopterilla, jolla ilmassa voidaan jopa pakittaa. Kalliimman lentolaskun maksaa kuitenkin aina asiakas.

Meillä on ilmakokemusta:

Hannu Vallas yli 6500 h
Juho Kuikko 1000 h
Jussi Kirjasniemi 400 h
Ilmakuvaus on osittain luvanvaraista
Ilmakuvaus on pääsääntöisesti vapautunut. Sitä määrittävät kuitenkin edelleen ilmailulaki ja rajavyöhykelaki, jotka määrittävät vastuun ilmakuvien julkaisemisesta niin kuvaajalle kuin julkaisusta vastuussa olevalle taholle. Asetuksissa määritetään kielletyt kuvauskohteet ja alueet, joita varten pitää olla pääesikunnan myöntämä kuvauslupa.

Suomen itärajalla on 15 km:n etäisyyteen ulottuva lentorajoitusalue R28. Rajavartiolaitoksen esikunta myöntää kuvausluvat sille alueelle.

Lentokuva Vallas Oy:llä on vuosittain anottuina sekä PE:n että RVLE:n myöntämät vuosiluvat suorittaa kuvauslentotoimintaa 500 m:n päähän itärajasta sekä kaikkialla muualla Suomessa TopK:n valvonnan alaisena. Tällaista lentoa varten anomme vielä kuitenkin lentoluvan rajoitusalueille aluelennonjohdolta, joka pyytää lausunnon em. sotilasviranomaiselta. Topografikunta on Pääesikunnan alainen laitos, joka valvoo ilmakuvaustoimintaa ja tarkastaa tarvittaessa kuvat sekä myöntää tarkastetuille kuville julkaisuoikeudet.

Ilmakuvaukset helikoptereista ja lentokoneista
Yksittäinen kohdeViistoilmakuvaus lienee eniten käytetty tapa kuvata ilmasta. Työn suorittamisen kannalta on edullista, jos kuvauskoneesta, oli se sitten leko tai heko, on hyvä ja esteetön kuvausala sivulle ja alas. Monissa ylätasokoneissa olevat siiven sivutuet ovat hankaloittamassa kuvaustoimintaa. Useista helikoptereista on otettava koko sivuovi pois kuvauksen ajaksi ja eräissä pienkoneissa kuvausta varten on avattava koko suuri ikkuna. Tällöin ohjaamossa saattaa olla melkoinen ilmavirtausten pyörre, mikä hankaloittaa kuvausta, koska nuottikartat ja muut paperit ovat vaarassa lennellä mihin sattuu. Myös vedon aiheuttama kylmyys hankaloittaa tällöin kuvaajan työtä.

Lentokuva Vallas Oy:n kuvauskoneesta on erinomainen kuvausala koko siiven alapuolisella alueella. Kun koneessa on lisäksi vain pieni kuvausluukku, ei koneeseen sisälle tule häiritseviä pyörteitä ja työn suorittamiseen on hyvä ja rauhallista keskittyä. Tuotimme erikoisen kuvauskoneemme USA:sta Suomeen vuonna 1989 ja kone on edelleen ainoa lajissaan maassamme.

Helsingin eteläsatama hekosta.Lentokuva Vallas Oy vuokraa kuvaustoimintaansa varten myös helikoptereita, milloin se on työn onnistumisen kannalta välttämätöntä. Pyrimme tällöin aina lentämään sellaisella kalustolla, jossa on erikseen rakennettu kuvausovi/-ikkuna. Pleksisen ikkunan läpi ei voida kuvata laadukkaita kuvia. Meidän kuvausammattilaisemme hallitsevat kuvaamisen sekä hekoista että lekoista ja erityisesti omasta koneestamme.

Ilmakuvausten suunnittelu
Ilmakuvauksia tarjotaan jopa ovelta ovelle. Kuvauksen onnistumisen kannalta on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että sitä suunnittelee ammattimainen ilmakuvaaja yhdessä tilaajan kanssa. Lähes jokainen kuvaus on yksilöllinen ja vaatii tarkan etukäteisnuotituksen. Lentokuva Vallaksella etukäteissuunnittelu tehdään aina huolella ja ammattitaidolla. Tarvittaessa matemaattisesti ja kehittyneellä suunnitteluohjelmalla, joka laskee työlle tarkat parametrit. Kokemuksemme pohjalta olemme usein laatineet asiakkaille ilmakuvauksen tarjouttamista varten parametrit. Tarvittaessa avustamme edelleenkin tarjouspyyntöjen määrittelyssä, jotta tilaaja saisi yksiselitteiset ja vertailukelpoiset tarjoukset.

Joillakin kuvausyrityksillä on tapana ottaa tilaaja mukaan kuvauslennolle ikään kuin opastamaan kuvaustoimintaa. Lentoturvahallinnon selkeä päätös kuitenkin on, ettei lennoilla, joita tehdään minimilentokorkeuden alituslupien puitteissa saa olla ulkopuolisia matkustajia kyydissä. Tiedossa ei ole miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat ilmailumääräysten vastaisesti tehtyyn toimintaan, jos jotain sattuu. Asiasta on aina sovittava tapauskohtaisesti erikseen!

Vaikka lento suoritettaisiin minimilentokorkeuksia alittamatta, tapahtuu kuvauslennoilla kuitenkin niin paljon erilaista liikehdintää, että mahdolliset matkustajat oksentavat noin 70-90 prosentin todennäköisyydellä, jolloin kuvauslento on yleensä myös keskeytettävä. Noin 30-vuotisella kokemuksella voimme sanoa, että ulkopuolisesta henkilöstä ei ole ollut hyvin ennakolta suunnitetulla kuvauslennolla juurikaan apua itse kuvaustehtävän suorittamisessa.

ILMAKUVAUKSEN TARJOUSPYYNTÖ

Parametrejä, jotka tulisi määrittää yhdessä kuvaajan kanssa:

mikä on kuvauksen käyttötarkoitus
tarvittava tarkkuus
pystykuvauksissa pikselikoko
viistokuvauksissa kuvaväli – kuvaa/km
kuvauskorkeus maastosta
objektiivin polttoväli
kuvakulma
mahdollinen jonoväli
kuvamäärä
kuvien tiedostokoko/digitointitaso
GPS:n paikkatiedot/tai ei
kuvausajankohta/toimitusajankohta
kartat ja kuvaussuunnitelma
Mm. näillä määritetään työ.

Tarjouskilpailuilla ei pitäisi mitata sitä, kuka tuottaa halvimmalla vähiten kuvia, vaan sitä kuka tuottaa laadukkaan kuvaustyön käytettävyyteen nähden edullisesti. Hyvin suunniteltu ja ammattitaitoisesti määritelty ja tehty ilmakuvaus tuottaa asiakkaalle parhaan käytettävyyden ja on siten kokonaistaloudellisesti edullisin!